AI: ook jouw job als marketeer verandert

Blog

door

Lieve Scheirlinckx

The Future is Now

The future is now. We zijn nu bezig aan het transformeren van onze jobs. Niet alleen die in HR, finance, IT, maar ook in marketing. Zelfs de meest creatieve jobs zullen er binnen enkele jaren anders uitzien. Om het met de woorden van Gerd Leonhard te beschrijven op The future is now: 65% van de toekomstige jobs bestaan nog niet. Hoe kan AI ons als marketeers nu al helpen?

De eerste jobs die zullen vervangen worden door AI zijn die jobs waarbij spreadsheets aan te pas komen. Denk Adwords campagnes, social media campagnes, alles wat met mediaplanning te maken heeft. Dit is immers een logica-gedreven proces en kan perfect vervangen worden door algoritmes.

Waar gaat het naartoe met het medialandschap?

Volgende stappen worden doorlopen bij het opzetten van een traditionele mediacampagne:

Wat wil ik bereiken, wat wil ik uitgeven?
Je reclamebureau of in-house team zet de campagne op
Je analyseert de campagne & deze wordt geoptimaliseerd

Wat als er nu eens AI bestond die niet steeds dezelfde stapjes doorloopt, maar de data continu analyseert & optimaliseert?

Albert is AI dat campagnes makkelijker maakt. Door het groot aantal analyses die constant zelf maakt, haalt hij zijn data meteen uit de markt zelf
De KPI’s worden nog steeds door de klant vastgelegd, wanneer Albert dan tracties krijgt op basis van zijn investering die hij uitgezet heeft, gaat hij er terug op voort.

Er komt dus meer mankracht vrij bij het uitvoeren van de campagne én hij werkt volledig autonoom, heeft geen advies nodig van een manager.

Nog een voordeel van AI in mediacampagnes?

Albert werkt ook nog eens cross-channel.
CRM, display search en social campagnes: alle data wordt continu geanalyseerd, vergeleken en de campagnes worden geoptimaliseerd.

In plaats van al de software tools die je nu gebruikt, beslist Albert over alle kanalen heen welke de juiste next steps zijn.

AI neemt dus ook een deel van de taken van de beslissingsmakers in marketing over.

Marketing: van permission based naar as-a-service

Vergeet de “ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen” toestemming. Marketing-as-a-service zet de consument echt in de driver’s seat. Met key values als transparantie, eerlijkheid, authenticiteit en relevantie komt de Kinepolis groep dit jaar opnieuw een heel stuk dichter bij de consument. Heel wat consumenten: ze tellen nu 48 bioscopen, verspreid over België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen.
Stefaan Claes, CRM & Digital Marketing Director van de groep vertelt ons hoe ze deze waarden naar de praktijk vertalen.

Stop selling, start serving

Vergelijk het met de slager die zijn vaste klanten kent en weet wat mevrouw Peters graag bestelt wanneer ze over de vloer komt. Het Kinepolis verhaal is net hetzelfde maar dan op grote schaal.

Deze service bieden aan klanten kan uiteraard alleen maar dankzij data driven marketing,
marketing automation en real time marketing.
Een service die 24/24 en 7/7 beschikbaar is.

Hoe biedt Kinepolis gepersonaliseerde service 24/24?

Stefaan Claes dacht samen met z’n team een systeem uit dat bestaat uit verschillende segmenteringen.
De wishlist data: dit zijn bijvoorbeeld producten die mensen willen kopen als het er eenmaal is.

De dating app: een Tinder-geïnspireerde app waarbij je op date kan met mensen met dezelfde film interesse. Op basis van het swipen leert Kinepolis jouw interesse in bepaalde films, filmgenre, regisseurs, acteurs,... kennen.
De recommendation engine: op basis van je voorkeurszaal, krijg je een top 3 te zien als klant.

De last chance to see: de laatste kans om een film te zien. Als hij een minimum percentage heeft van aanbevelingen aan vrienden en familie wordt hij vertoond.

Het marketing team van Kinepolis dacht een compleet systeem uit waardoor marketing in dienst staat van de klant. Zo worden bijvoorbeeld 850 000 mails naar verschillende mensen met aangepaste content verstuurd, niet alleen blockbusters dus. Maar alleen maar wat jij wilt zien. En dat zorgt voor gelukkige klanten.

Hoe ze dat w/meten?

Kinepolis onderzocht of dit werkt.

Ze bevroegen hun klanten om te zien of ze de juiste films krijgen voorgeschoteld en 60-70% klanten zegt dat ze dit goed tot perfect doen.

Nog zo een metric is het meten van relevantie: naast de open rate, de CTR, de conversie, meet Kinepolis nu ook de relevantie van de communicatie via smileys en op basis daarvan optimaliseren ze hun communicatie opnieuw.

Data, automatisatie en relevantie zijn dus de geheimen achter de marketing-as-a-service van deze grote groep.
Een model dat al succesvol is gebleken en dat in de toekomst klaar is voor innovatie maar vooral groei van de groep.

Written by

Agile content marketing. Dat is waar GUMM voor staat. Door de juiste doelgroepen aan te spreken met de juiste content, generen wij leads voor uw bedrijf. Agile werken wil zeggen: flexibel zijn en een team inzetten met T-shaped profielen die jouw project tot een goed einde kunnen brengen.

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant