App store optimalisatie: gemakkelijker gevonden, vaker gedownload

Blog

door

Simon Corveleyn

Marketing
App store optimalisatie

Zoals het bezoek van websites beïnvloed wordt door de positie in de zoekresultaten, zijn ook applicaties onderhevig aan de zoekalgoritmes van de app stores. Met een steeds breder aanbod wordt het steeds moeilijker om gevonden te worden tussen concurrerende apps. Maar zoals bij SEO is het ook mogelijk om invloed uit te oefenen op de ranking van jouw app via app store optimization (ASO).

Wanneer we online content optimaliseren voor vindbaarheid spreken we van Search Engine Optimization. De app store-versie van SEO is ASO, waarbij je kijkt naar de beïnvloedbare factoren die de ranking bepalen. In dit artikel zoomen we in op de teksten rondom de app, zoals keywords, de titel en de beschrijving van een app.

De Apple App Store (iOS) en de Google Play Store (Android) werken met verschillende algoritmes om het aanbod in de zoekresultaten te bepalen. Ze vragen dan ook om een andere aanpak.

Zichtbaarheid in de Apple App Store

Uit onderzoek van NativeX blijkt dat de naam van een app de belangrijkste factor is voor de vindbaarheid ervan. Naast de app-naam kun je nog een beschrijving met enkele keywords toevoegen. Banking app Centen wordt dan bijvoorbeeld “Centen Online bank voor studenten.”

Naast de naam tellen voor iOS ook de opgegeven keywords mee voor de ranking. Het vraagt enig onderzoek om de juiste zoektermen bij een app te vinden. Kies hierbij voor concrete termen waar ook echt naar gezocht wordt. Je kunt gebruik maken van een keyword planner om je selectie te bepalen.

Resultaat behalen in de Google Play Store

In de Google Play Store speelt naast de naam van de app ook de beschrijving een invloedrijke rol in de zoekresultaten. Zorg dus voor een gestructureerde beschrijving waarin de belangrijkste functionaliteiten van de app duidelijk aan bod komen.

Een verrassende factor in ASO is de naam van de ontwikkelaar. Bij het genereren van de ranking kijkt Google naar de naam en de eerdere resultaten van de developer. Maar je krijgt hier ook de mogelijkheid om nog enkele keywords mee te geven. De zakelijke developer Megadesk wordt dan bijvoorbeeld Megadesk for productivity.

Steeds minder downloads in de app store? GUMM kan je helpen met ASO research en het opstellen van een scherpe beschrijving.

Written by

Simon Corveleyn is een gedreven en leergierige content writer voor GUMM. Zijn passie voor talen combineert hij met een grenzeloze interesse voor marketing, communicatie en technologie. De meeste voldoening haalt hij uit nuttige en leerrijke content schrijven over baanbrekende en innovatieve onderwerpen uit de IT- en marketingwereld.

Agile content marketing. Dat is waar GUMM voor staat. Door de juiste doelgroepen aan te spreken met de juiste content, generen wij leads voor uw bedrijf. Agile werken wil zeggen: flexibel zijn en een team inzetten met T-shaped profielen die jouw project tot een goed einde kunnen brengen.