Blockchain voor digitale marketing

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Marketing
blockchain users share data

Blockchain voor dummies

Je kunt de blockchain-technologie vergelijken met een document uit Google Docs. Alle gebruikers binnen de ketting (chain) kunnen in overeenstemming wijzigingen maken. Wanneer er iets gebeurt met de gegevens, bijvoorbeeld een transactie in bitcoin, wordt de wijziging op elke computer bewaard.

Al deze gegevens en wijzigingen worden opgeslagen in zogenaamde blocks. Op die manier zijn alle gegevens steeds voor alle leden beschikbaar en is er geen centraal punt meer nodig waar de transacties worden bijgehouden.

Baas over eigen data

Momenteel zijn we vaak afhankelijk van centrale punten voor het bijhouden van onze gegevens. De banken voor onze financiën, de Facebook-server voor ons sociaal netwerk en iCloud voor onze apps en wachtwoorden.

Blockchain maakt het mogelijk om dezelfde technologie te gebruiken zonder die centrale punten, zonder een tussenliggend bedrijf dat onze gegevens bijhoudt en verdeelt. Zo worden we terug baas over onze eigen data.

Betekenis voor marketing in de toekomst

Ook advertentienetwerken zullen in de toekomst uitgedaagd worden door het gebruik van blockchain. Waar marketeers nu afhankelijk zijn van display networks of de advertentieplatformen van LinkedIn of Facebook, kan een directe link tussen gebruiker en adverteerder ontstaan.

Met een platform zoals BitClave blijven gebruiker en marketeer eigenaar van de advertentiedata, zonder afhankelijk te zijn van een tussenpersoon. Ook kunnen advertentieovereenkomsten rechtsstreeks met gebruikers worden afgesloten. In dat geval gebruik je bijvoorbeeld een dienst zoals streaming of downloads en betaal je ervoor door een contract met een adverteerder af te sluiten.

Impact voor marketeer én user

Blockchain kan dus de band tussen user en advertiser aanscherpen. Daarnaast is er bij het gebruik van blockchain de mogelijkheid om de identiteit van de gebruiker te valideren. Dit helpt bij het matchen van user en advertiser.

Terwijl de tussenliggende bedrijven nu veel geld verdienen, kan er in de toekomst een directe verbinding zorgen voor transparantie en lagere kosten in de online advertentiemarkt.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant