De trends in banking

Blog

door

Koen Vanderhoydonk

Banking trends

In 2015 schreef ik een blogpost met de titel “6 megatrends in the banking industry”. Ik had me toen gebaseerd op een publicatie van het World economic forum en nam enkele van hun bevindingen over de bankensector onder de loep.

Volgende categorieën kwamen daarbij aan bod:
- Mensen en het internet
- computing, communicatie en storage
- Internet of Things
- AI en big data
- Sharing economy & distributed trust
- Digitalisatie

Ondanks het feit dat het ondertussen twee jaar geleden is, zijn deze onderwerpen vandaag nog steeds relevant. Als je er trouwens meer over wil lezen, dan vind je op mijn LinkedInprofiel nog het een en ander terug.

Maar terug naar 2017. Ik bemerkte een aantal evoluties die me intrigeerden. Eén van de zaken die me de grootste verandering lijkt te zijn de voorbije twee jaar is de shift in het fintech landschap. Fintech lijkt een pak dichter bij de bankenindustrie gekomen te zijn. Als ik die vooruitzichten naar 2020 projecteer, dan denk ik dat we aan het bouwen zijn aan een gemeenschappelijke toekomst.

Maar wat wil dat nu zeggen?

Volgens mij bewegen we in de richting van een perfect huwelijk tussen fintech en banken.

Met de WannaCry ransomware achter de rug is CyberSecurity een prioriteit geworden. De bankenindustrie investeert enorm in de bescherming van haar informatie. Maar belangrijker nog is de bescherming van hun merk en het vertrouwen van hun klanten. En dat is ook aan cyberrisk gekoppeld.

Fintech bedrijven daarentegen hebben geen uitweg. Ze zijn “makkelijke” potentiële doelwitten voor cybercriminelen, wat het moeilijk maakt voor hen om het vertrouwen te winnen van nieuwe klanten. Die klanten hebben ze zo snel mogelijk nodig om rapper te kunnen schalen. Een critical mass aan klanten is waardevol in een klantgeoriënteerde industrie, zoals fintech.

Nieuwkomers krijgen de uitdaging om een vaste klantenbasis op te bouwen en te overtuigen van hun kunnen. Maar banken hebben die klanten al. Hoewel hun inkomstenmodellen meer en meer zijn aangepast over de laatste 10 jaar, blijft het een rendabele business. En uiteindelijk is dat ook waar het om gaat: het geld verdienen dat je nodig hebt om te overleven.

Ondanks de zware investeringen hebben veel fintech start-ups vaak hun funding in de eerste ronde al verspeeld. Ze zoeken dus naar nieuwe manieren om te overleven. Vaak zit het antwoord hier in samenwerkingen met banken. We maken de beweging van een ambitieus B2C-model naar een ondersteunend B2B-model.
Dat verklaart de opkomst van #wealthtec, #insuretech, #regtech en #finops .

Het is eigenlijk een rebranding in een aantal fintech visies.

Nieuwe technologieën liggen aan de basis van de huidige fintech hype. Machine learning en artificiële intelligentie beproeven het traditionele bankengebeuren. Robo-advisors en P2P zijn goede voorbeelden van de poging tot het uitschakelen van een tussencontact. Start-ups focussen zich vaak op een specifieke service of een segment binnen de klantenervaring. Maar vergis je niet. Ook banken zelf experimenteren met nieuwe technologieën. Ze verbeteren de gebruikservaring.

Neem een voorbeeld aan de chatbots die interacties opzetten via Messenger, de API-vriendelijke bankingplatformen, automatische onboarding, enzovoort. Banken worden steeds meer servicebanken, die door middel van wetten en reguleringen hun eindklant beschermen.

Focussen op innovatie is niet altijd evident. En een start-up is ook niet voor iedereen. Het kost expertise, creativiteit en een pak lef om een ondernemer te worden in een overvolle en competitieve industrie.

Veel financiële instellingen zijn dan ook gestart met intrapreneurprojecten om talent binnen hun organisatie aan te trekken, maar ook te behouden. De principes van agile werken, design thinking en het gebruik van businesscanvassen vind je nu ook in bijna elke moderne bank terug. Try-to-fail-quickly is de norm geworden voor nieuwe ontwikkelingen. Ik geloof dan ook sterk in het feit dat dit naar vruchtbare samenwerkingen zal leiden.

Met andere woorden: er zijn genoeg redenen om enthousiast te worden over banking. Het zullen interessante tijden worden en ik ben blij actief te kunnen meewerken aan de toekomst van de bank.

www.linkedin.com/in/koenvanderhoydonk

Written by

Koen Vanderhoydonk neemt op The Future is Now 2017 het woord over de toekomst van banking. Innovatie in de bankensector is een van zijn grote interesses.