Het belang van de employment journey in de digitale werkomgeving van vandaag

Blog

door

Saskia Kinds

employment journey

In de context van digitalisering zijn heel wat bedrijven bezig met het verbeteren van hun businessmodel. Ze zetten nieuwe technologieën in om de customer experience te verbeteren. Maar wat met HR-technologie? Die lijkt nog steeds achterop te komen als het over innovatie gaat.

Digitalisatie en nieuwe technologieën zijn in volle groei. Voor veel industriën betekent deze digitale disruptie een fundamentele verandering als het businessmodellen aankomt. De bankindustrie bijvoorbeeld: ze investeert enorme budgetten, niet alleen in technologie, maar ook in het tracken van de customer journey en het aanpassen van hun organisatie. Maar al deze veranderingen hebben ook hun effect op de werknemers van die organisaties.

De old-school recruitment methodes doen het vandaag de dag niet meer om het juiste talent te vinden. HR-departementen proberen de situatie te stabiliseren en pakken herstructureringen ad hoc aan. Maar zo hinken ze achterop. In plaats daarvan zouden ze het enorme aanbod en creatieve potentieel van nieuwe technologieën moeten aanwenden.

Nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie, blockchain en virtual reality worden zelden ingezet voor HR-gerelateerde zaken, zoals performantie meten, rekruteren of het alloceren van resources. Daardoor lopen bedrijven veel opportuniteiten mis om hun business te verbeteren.

Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die data-driven HR gebruiken beter presteren dan andere.

Wat als je bruikbare data rond performantie van je werknemers onmiddellijk beschikbaar had? Dat zou je werknemers een volledig nieuwe blik op hun loopbaan bieden en hen toelaten die samen met de manager aan te pakken. Tenslotte gebruiken we al lang data om andere vormen van performantie te beheren, zoals sales, productie en marketing.

Als bedrijven al data hebben binnen HR, dan gebruiken de meeste organisaties die niet eens om performantie te verbeteren.

Employer branding is hip. Het staat bij velen op de agenda, maar slechts weinigen meten het echte succes. Blijft het bij een nieuwe push op marketing met een extra website? Of gebruiken we onze marketingkennis nu eindelijk om het juiste talent aan te trekken? Slagen we erin om een dynamische website te bouwen die de gepaste content aanbiedt aan een interessante kandidaat?

Wat als je je kosten voor recruitment met 20% zou kunnen verlagen door het volle potentieel van employer branding in te zetten?

Of meer. Door net het juiste talent aan te trekken dat ook bij je organisatie wil blijven.

Rekrutering & de employment journey

We zouden de employment journey moeten in kaart brengen: van sollicitatie tot het einde van de loopbaan. Door dit gedrag op te volgen en te combineren met andere data uit het bedrijf kunnen we interessante zaken te weten komen:

  • Zijn onze mensen blij?
  • Behalen ze de gewenste resultaten?
  • Behalen ze de resultaten binnen de deadlines?
  • In welke mate dragen ze bij aan de bedrijfsresultaten?

Op die manier is het mogelijk de juiste kandidaat voor een vacature te vinden tussen de werknemers die er al zijn. Door alle data in het bedrijf te combineren, met hobby’s en ander gedrag, vinden we zo misschien wel de perfecte match. Daarom is het belangrijk om al onze mensen en hun competenties te begrijpen en te kennen. We weten tenslotte niet welke skills in de toekomst nog belangrijk zullen zijn.

AI inzetten in recruitment: een onderschatte optie?

De jobmarkt is tegenwoordig nogal in beweging. Soft skills worden belangrijker, omdat de hard skills kunnen geleerd, geoefend en getraind kunnen worden. Hoe meer bedrijven digitaliseren, hoe belangrijker soft skills als differentatior bij werknemers worden. De culturele fit tussen een bedrijf en een kandidaat bepaalt uiteindelijk of er een match is. Maar deze stap wordt vaak overgeslagen: die wordt als minder belangrijk beschouwd, een extraatje.

Als we naar de millennials kijken en de generaties die daarop volgen, dan zal digitalisatie de werkomgeving veel harder bepalen. Flexibiliteit, mindset en culturele fit worden dus belangrijker. Bedrijven die geen ouderwets imago willen als werkgever en die nieuw talent willen aantrekken met de juiste competenties, die zullen moeten investeren.

Als het op nieuwe technologieën aankomt, dan heeft HR nog een lange weg te gaan. Te vaak zitten HR-departementen vast in hun klassieke aanpak. Maar the future is now: technologie verandert snel en als je te laat bent, dan mis je de bus en blijf je alleen achter. Met andere woorden: het is tijd om te investeren in je werknemers, zodat zij ook investeren in jou.

Het wordt hoog tijd dat CEO’s beseffen dat investeren in nieuwe technologieën ook HR aanbelangt. Dat HR-technologieën belangrijk zijn. Dat het digitale maturiteitsniveau van je HR-afdeling minstens even hoog moet liggen als dat van de rest van je organisatie. Het wordt hoog tijd dat de CEO’s beseffen dat ze hun HR-budget zullen moeten aanpassen, willen ze een succesvolle transformatie doorlopen met hun organisatie.

Is jouw bedrijf ook nog op zoek naar een goede manier om die nieuwe technologieën in HR aan te wenden? Ben je op zoek naar de juiste oplossing voor je bedrijf?

Kom dan naar The Future is Now op 4 oktober: een heel nieuw soort event waar je nieuwe technologieën in workshops kan leren toepassen op jouw bedrijf. Schrijf je hier in!

Written by

Saskia Kinds is een ondernemer. Met doorzettingsvermogen en toewijding focust ze altijd op oplossingen en resultaten. Ze heeft 20 jaar ervaring in HR en technologie. Momenteel is ze aan de slag als business consultant en ondersteunt ze de verdere groei van Comma Group.