Het is geen rocket science, maar er komt meer psychologie bij kijken dan we initieel dachten.

Blog

door

Alex Dierickx

Chatbots

Appreciate bouwde zijn eigen bot

Op 25 april moet je bij De Krook zijn. Want daar ontdekt u hoe dringend het eigenlijk is om mobiel te gaan met uw bedrijf, uw manier van werken. Is het tijd voor u om uw verkopers of ander personeel te voorzien van tablets? Hoe groot is die investering en rendeert het?
Digitalisering kan niet meer uitgesloten worden, dat is duidelijk. Maar waar moet je concreet beginnen en hoe pak je dit aan? Appreciate en hun gastsprekers geven je inzicht op wat de toekomst inhoudt en waar en hoe je je als bedrijf kunt positioneren.

Mobile is meer dan alleen een leuke app

Mobiel werken, het verzamelen van gegevens op mobiele apparaten zonder dat u noodzakelijkerwijs aanwezig moet zijn in het hoofdkantoor van uw bedrijf, net als chatbots, is geen hype en tevens een betaalbare mobiele oplossing.
Want uiteindelijk, of het nu werken, winkelen, informatie vinden, abonneren of downloaden betreft: mobiel gaat vooral over efficiëntie. Chatbots zijn een uitstekend en het meest gehypete voorbeeld. En toch ... Alex Dierickx, coördinator bij Appreciate, vertelt ons over de uitdagingen die ze overwonnen hebben om zo'n bot te ontwerpen en wat hij in de toekomst van chatbots verwacht.

Wat doet je chatbot?

Onze application bot is gericht op het screenen van interessante profielen. Sollicitanten volgen de flow van de chatbot. Van een eenvoudige ja of geen vraag tot identificeren of de persoon een ontwikkelaar is of niet tot of de ontwikkelaar kennis heeft van bepaalde programmeertalen en van welk soort activiteit hij of zij meer geniet tijdens zijn of haar werk.
Dat klinkt allemaal heel logisch, maar we hebben waardevolle lessen geleerd uit onze proof of concept:
De technische kant van de chatbot zelf is niet zo moeilijk, zoals we oorspronkelijk dachten, maar de uitdaging is om de flows te bepalen, de juiste status en te verifiëren waar de correspondent zich in de flow bevindt; met andere woorden de juiste vraag stellen op het juiste moment.
Ik moet toegeven dat het eerste ontwerp, net als je denkt dat alles al redelijk vlot verloopt, een ware wake up call was aangezien de gebruikersinteractie zeer divers bleek te zijn, maar daarna was het erg leuk om eraan verder te werken.

Je moet beginnen met je doelgroep, dus vraag jezelf én je doelgroep af of dit echt je doelgroep is, wat ze vragen en welke antwoorden ze op welk moment verwachten. En tenslotte ... .je testpubliek biedt je de meest waardevolle input die je nodig hebt om te slagen.

Wat is het verschil tussen automatische conversatie flows en een chatbot?

In een vooraf bepaalde flow waar je jouw doelgroep naar de antwoorden leidt door vragen door te stellen en door ondertussen oplossingen voor te stellen wordt de correspondent gemakkelijk gefrustreerd. Onze chatbot heeft het uiteindelijke doel om ons de juiste man of vrouw te suggereren voor de baan.
Daarom hebben we onze flow ontworpen op een manier dat zelfs mensen die niet geschikt zijn voor de baan ons hun CV kunnen sturen. Zij komen onmiddellijk in een andere flow terecht waar we deze oplossing voorstellen, zodat ze niet in een onnodige flow terechtkomen met oplossingen die irrelevant zijn voor hen.
Momenteel werken we zelfs aan een commerciële versie van onze bot: een chatbot dat het voor de werknemers of (potentiële) klanten makkelijker maakt om hun specifieke doel te bereiken en het gevoel te hebben dat ze met een echt persoon in gesprek zijn.

Waarom heb je eigenlijk een chatbot gebouwd?

Bij Appreciate investeren we tijd in innovatie en onze ontwikkelaars kiezen hun eigen innovatieproject. De combinatie van innovatie en de toenemende eisen van klanten over hoe ze chatbots in hun systemen kunnen integreren was de perfecte uitdaging voor ons team om met dit project te starten.
In de praktijk hebben we ervaren dat chatbots een betere oplossing kunnen zijn voor sommige klanten, vooral als het gaat om handsfree interageren met het centraal- of hoofdkantoor en vooral voor klantenservice in de retail.

Zijn chatbots speciaal ontworpen voor Millennials?

Helemaal niet. UX-ontwerp moet zo eenvoudig en makkelijk mogelijk zijn voor iedereen. Naar mijn mening is een chatbot de meest eenvoudige manier voor iedereen om met een bedrijf te communiceren. Het maakt het makkelijker voor de gebruiker omdat jij niet hoeft te beslissen op welke button je wilt klikken, maar een bot doet het gewoon voor hen.

Dus verdwijnen alle buttons in de toekomst?

Nee. Een chatbot compileert systemen, net zoals een app doet. Er zijn nog tal van acties die niet kunnen worden vervangen door bots. Bijvoorbeeld een foto: voor remote support met beeldmateriaal hebben we meer nodig dan enkel bots. Begrijp me niet verkeerd, chatbots zijn geen hype. Ze zijn de ideale aanvulling voor retail klantenondersteuning, technici en verkopers op de baan. Een smartphone of ander mobiel apparaat dat niet intrusief is en via spraak werkt, kan uiterst handig zijn voor koeriers.
Hoewel optimaal gebruik wordt gemaakt van bots is de toekomstige ondersteuning voor meerdere talen belangrijk. We hebben nu onze bot aan Google Home gekoppeld.
Zo leiden onze investeringen in innovatie ons altijd een stap verder, met de focus op de klant wat steeds een voorwaarde is.

Door de klant voorop te stellen kunnen we een custom oplossing op de systemen van de klant bouwen: of het in een .net, php of een ander systeem is, zonder extra kosten. We delen graag onze inzichten en ervaringen over onze chatbot op 25 april in De Krook. Maar er is meer: ​​als ervaren mobile agency bieden wij begeleiding bij de digitale transformatie die bedrijven (zullen) ondergaan. Daarom nodigen wij alle bedrijven uit die nog voor de digitale uitdaging staan, degenen die mee bezig zijn en de bedrijven die gewoon geïnteresseerd zijn en willen weten wat er in de sector verandert.

Written by

Apps, dat is waar het bij Appreciate allemaal om draait. Ons team bestaat uit echte pro’s met een passie voor tv-apps, mobile apps, wearable apps,… We blijven dan ook ontdekken en vernieuwen, want bij mobile gaat het om meer dan apps alleen. We volgen de trends op de voet en proberen maar al te graag nieuwe dingen uit.

Mobile is our religion. Zonder overdrijven.

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant