Solvay

Case

door

HR
Solvay

Om de drie jaar organiseert het peroxide-departement van Solvay een internationaal seminarie voor ingenieurs. Dit seminarie wordt gegeven door interne vakexperten van Solvay die weinig of geen ervaring hebben met het geven van trainingen. Doordat de training bovendien door de jaren heen door verschillende personen werd gegeven, was de kennis niet altijd even gestructureerd en soms niet meer relevant. Daarom was er een grote nood om het trainingsmateriaal aan te passen en van het seminarie een interactieve en inspirerende leerervaring te maken.

Professionele leerbegeleiding

Ter ondersteuning van hun interne vakexperten vroeg Solvay bij The Learning Hub een consultant aan om hun trainingsmateriaal te evalueren en hun lessen onder handen te nemen. Het doel was ook om eventuele niet geschreven kennis te capteren en te bekijken wat gedigitaliseerd kon worden.

De eerste focus lag op het lesmateriaal zelf. Enkele hoofdstukken van de cursus werden gereviseerd en bij elk hoofdstuk stelde de consultant verbeteringen voor aan de vakexperten van Solvay. Langzamerhand begrepen zij het educatief design van de lessen en konden ze autonoom deze pedagogische principes in hun lesmateriaal integreren.

Train-the-trainer

Enkele weken voor het seminarie organiseerde The Learning Hub ook een train-the-trainer sessie om de pedagogische technieken te verbeteren van de lesgevers bij Solvay. Hierbij werden hen heel wat pedagogische en didactische tips aangereikt. De vakexperten leerden een lesplan opstellen, moeilijke vragen aanpakken en hoe ze hun deelnemers konden engageren.

De consultant in kwestie volgde daarna zelf de sessies tijdens het seminarie. Zo kon ze continu feedback geven aan de trainers, maar ook zelf nuttige feedback krijgen van de deelnemers aan het vernieuwde seminarie.

Positieve reacties van de deelnemers

De deelnemers vonden de training veel gestructureerder en interactiever dan voordien en ze waren zeer tevreden over de nieuwe aanpak en opbouw van het seminarie. Aan de hand van hun opmerkingen worden de sessies verder geoptimaliseerd en blijft er steeds ruimte voor verbetering. Over het algemeen zijn de trainers bij Solvay nu capabel om die aanpassingen zelf door te voeren.

The support of Evy has been highly appreciated by our trainers; she managed to transfer her didactical know-how in a very efficient manner. Our trainers learned a lot and became self-sufficient in delivering more qualitative training and training material, which was the purpose of this mission.

Head of Learning Europe, Middle East and Africa, Solvay