Zoek de DT-fout in HR

Blog

door

Philippe Demeyer

Don Quichot van HR

De DT (digitale transformatie) is niet meer te stoppen, vooral op consumentenvlak zijn er heel wat voorbeelden van bedrijven die ‘digital’ best wel snappen. Van een eenvoudige vraag om een ‘digitale relatie’ aan te gaan tot het zich binden. 
En hoewel we hier allemaal ondertussen weten mee om te gaan, toch blijft het moeilijk dit door te trekken naar de digitale werkplek. Ookal zijn sommige succesvolle bedrijven reeds begonnen met hun eigen organisatie, processen en diensten te digitaliseren, toch is er een gebrek aan bandbreedte als het over HR gaat. De argumentatie dat het gaat over mensen en persoonlijk contact is ergens wel te volgen maar ongetwijfeld is de ‘kandidaat' niet meer mens dan de ‘consument’.  Ga je nog eens 'blenden' met het tempo waaraan alles aan het veranderen is dan zullen de Belgische bedrijven het nog moeilijker krijgen om te rekruteren. 

R. Bakker
Digital workplace

Don Quichot de la HR

De duizenden bedrijven die dus nog niet aan de digitale werkplek toe zijn hebben wel een antwoord maar nog geen plan of duidelijke visie. Het is opvallend hoeveel erover gepraat en geschreven wordt maar hoe weinig ermee gedaan wordt. Daar waar de consumentenmarkt de potentiële kopers weet te vinden blijft HR een hopeloze strijd voeren. Bedrijven vinden moeilijk of geen kandidaten maar doen er heel weinig aan dit degelijk aan te pakken. Beweren dat het niet meer werkt zoals vroeger maar vasthouden aan die feodale werkwijze zal het probleem niet oplossen. Ik vermoed dat het effectief de schrik om te veranderen is of geveinsde onwetendheid. Tenzij we graag tegen windmolens vechten uiteraard.

Eén aspect uitgelicht. Hoera, de nieuwe werknemer!

Laat ons er dus van uitgaan dat Belgische bedrijven er in slagen de ‘juiste' kandidaten aan te trekken en laten solliciteren - gezien de algemene klaagzang van de rekruteringsafdelingen kunnen we dus stellen dat onze insteek onmenselijk positief is - is de vraag of men ook daadwerkelijk heeft gekeken naar de match met het bedrijf, of een nieuwe werknemer zal ‘fitten' in de job. 

Employee persona’s opstellen en een employer branding van binnen naar buiten toe zullen zeker helpen in het gericht gebruik van het ‘social’ aspect van de digitale werkplek. Vergeet hierin vooral niet dat ook de Digitale werkplek wel degelijk onderhoud vraagt. Briljante alternatieven doven heel snel uit. Maar blijft ook de vraag of we correct onthalen en of we ‘digital’ hiervoor verder blijven toepassen door nieuwe werknemers onder te dompelen in een pompeus intranet?

Bij 69% van de werknemers is de kans groter dat ze 3 jaar bij een bedrijf blijven als ze een goede onboarding hebben gekregen.

En als we dan toch allemaal plannen hebben om digitaal te gaan dan is een degelijke onboarding app hier onmiskenbaar onderdeel van. In een pre-boarding periode kan de nieuwe werknemer alles leren via een game over de cultuur, het reilen en zeilen van het bedrijf en via video, augmented of virtual reality op voorhand zijn weg zoeken binnen het bedrijf, van catering tot de verschillende locaties. 

Nog veel te vaak zien we dat het onthaal stroef en amateuristisch verloopt en ook zeer tijdrovend (lees duur) is voor de HR-afdeling én de nieuwkomer. 
Ik klop aan bij meerdere collega’s voor de 'waar staat de koffieautomaat’-vraag. Waar vind ik mijn toegangsbadge? Welk CRM systeem gebruiken we? Wat zijn mijn paswoorden voor alle verschillende gebruikte tools? Ik log in op het intranet voor 'hoe zit het met mijn contract', de voorwaarden, bedrijfswaarden, gedragscode? Ik surf naar de corporate website en lees meer over 'Wat is de cultuur van het bedrijf'? Historiek en oprichters? 
Toch? Of ik vind alles in één handige app. 

Maar digital onboarding is meer dan de verzameling van informatie, het biedt ons ook inzichten en data én het werkt in twee richtingen. Terwijl de nieuwe werknemer het bedrijf leert kennen leert de manager de nieuwe werknemer kennen, kan men op voorhand kennis maken en informatie uitwisselen. We leren uit het gedrag, sturen bij en verbeteren het onthaal voor de toekomst. 

Meer dan 80% van nieuwe werknemers beslissen binnen de eerste 6 maanden of ze bij het bedrijf zullen blijven. 1 op de 4 vertrekt al binnen het jaar.

Binnen de digitale werkplek is onboarding meer dan het posten van de pdf versie van de steeds te herziene onthaalbrochure op het intranet maar interactie doen ontstaan tussen werknemer en bedrijf. Zo wordt die eerste werkdag een fijn welkom bij de nieuwe werkgever waarbij het over mensen zal gaan.

Wil je meer weten over onboarding en digitalisatie in HR? Kom dan op 4 oktober naar The Future is Now en neem deel aan de hands-on sessie in de track over HRtech.

Jobs

Solliciteer nu voor deze toffe job
Slechts één bestand.
20 MB limiet.
Toegestane types: gif jpg png txt pdf doc docx.

Written by

Met meer dan 25 jaar ervaring in zowel HR als marketing, is Philippe gespecialiseerd in Brand Experience. Daarin maakt hij de combinatie tussen customer en employee experience. Hij gelooft sterkt in digitale innovatie en big data en streeft ernaar om de emotionele ervaring en technologie samen te brengen. Als brand experience partner neemt Philippe de strategische uitdaging aan om het talent bij Comma Group tot zijn volle potentieel te brengen en tegelijk de business te boosten.

Agile content marketing. Dat is waar GUMM voor staat. Door de juiste doelgroepen aan te spreken met de juiste content, generen wij leads voor uw bedrijf. Agile werken wil zeggen: flexibel zijn en een team inzetten met T-shaped profielen die jouw project tot een goed einde kunnen brengen.